vrijdag , 14 augustus 2020

Druk, druk, druk – Column Leonardo

Leonardo: Druk, druk, druk. Eén van onze Boosterbezoekers stelde de vraag of dat eigenlijk mág op een groen veld: een 360 op downwind, en wel op eigen initiatief. Het simpele antwoord is waarschijnlijk: NEE. Het AIP vertelt ons dat we het circuit dienen te vliegen binnen het daartoe aangewezen gebied. Een vleugelvliegtuig redt zo’n bocht niet binnen de lijntjes, behalve wanneer naar het veld toegedraaid wordt (maar dat worden dan wel érg ‘vrije oefeningen’).

Als je genuanceerd wilt antwoorden wordt het lastiger. Op gecontroleerde velden worden regelmatig 360s aangewend om ruimte te creëren en aldus botsingsgevaar af te wenden. U krijgt die opdracht van de verkeersleiding en omdat u het kunt navertellen denkt u er achteraf niet meer over na. Was kennelijk een goed idee, punt.

Op een groen veld krijgt u geen opdrachten. U mag zelf beslissen en daar houden wij vliegers van. Als een 360 het leven veiliger maakt is het DUS een goed idee. Doen. U weet echter pas of het een goed idee was, als het allemaal gelukt is. Er zijn dan ook situaties te bedenken waarin je je kunt afvragen of het circuit verlaten niet een veiliger optie is. Ja, je moet dan wel opnieuw beginnen, met het risico dat je er een tweede keer óók niet in kan, daʼs waar.

Column Nijman 317

Om de één of andere reden gebeurt mij dat nogal eens tijdens praktijkexamens. Tot twee keer toe terug naar het beginpunt omdat het een gekkenhuis is. Arme kandidaat. Maar ook de examinator wordt na de tweede keer creatief en verlengt desnoods downwind tot buiten de lijntjes om de zwoegende examinandus uit zijn lijden te verlossen.

Bottom line: we lossen het met z’n allen zo veilig mogelijk op. Daarbij legt ook de luchtvaartpolitie doorgaans niet op alle slakken zout. Bij goed vliegerschap hoort het volgen van de regelgeving, maar gelukkig óók gezond verstand.

Dat kan trouwens lastige keuzes opleveren, maar daarover de volgende keer meer.

Logo PPLBrainwash