vrijdag , 14 augustus 2020
Leonardo

IJS – Column Leonardo

IJS

Eén van onze recente Booster-deelnemers vertelde over een gebeurtenis die hem was bijgebleven omdat hij er nogal van geschrokken was. Tijdens een lokale vlucht vanaf zijn thuisbasis had hij te maken gehad met carburateurijs.

Dat is natuurlijk op zich niet heel vreemd voor iemand die in Nederland woont en vliegt: echt warm is hier het zelden en aan vocht in de lucht is meestal geen gebrek. Toch komt schrikken-van-carburateurijs niet vaak voor, omdat het doorgaans voorkómen wordt door preventief gebruik van de CVV.

Carburateurvoorverwarming komt in heel wat kleinere vliegtuig- en helikoptertypen voor en het wordt ons als leerling-vliegers met de paplepel ingegeven dat we hem moet gebruiken vóórdat we ijs in onze carburateur hebben. Als het er al zit ben je al gauw te laat.

Dat betekent dat je als vlieger weet wanneer de kans erop het grootst is: bij lagere toerentallen, als de gasklep niet ver openstaat. Dit was onze Boosteraar zó op het hart gedrukt, dat hij achteraf nog altijd verbaasd was dat het hem overkwam tijdens – jawel – de climb-out net na take-off.

Omdat hij carburateurijs in die situatie niet voor mogelijk hield, duurde het even voordat hij op de slecht presterende motor reageerde met de reddende handeling: CVV ON. De motor pakte de warmere lucht gelukkig dankbaar op, zij het na een korte aarzeling die het vliegtuig angstvallig dicht bij moeder aarde terugbracht.

Onze vlieger had een belangrijke les geleerd: ga er niet van uit dat dingen nooit zullen gebeuren om de simpele reden dat ze niet erg waarschijnlijk zijn. Neem voorzorgsmaatregelen waar dat kan en . . . always check your six.

Én je cvv.

Logo PPLBrainwash