dinsdag , 11 december 2018
DDA Classic Airlines PH-PBA

Vliegseizoen DDA Classic Airlines van start

Schiphol-Oost, 25 mei 2016 – DDA Classic Airlines start op 28 mei haar nieuwe vliegseizoen dat tot eind september zal duren. De PH-PBA is inmiddels voorzien van haar nieuwe DDA Classic Airlines ‘paint scheme’ en zal dit jaar naar verwachting zo’n 100 rondvluchten maken vanaf Schiphol, Rotterdam, Groningen, Maastricht en een aantal andere buitenlandse vliegvelden.

DDA Classic Airlines houdt zich sinds 1982 bezig met het luchtwaardig houden van Dakota’s, de Engelse benaming uit WO II voor de militaire versie van de DC-3; de C-47.

Er zijn circa 100 vrijwilligers die vele dagen per week bezig zijn om de PH-PBA op uiterst professionele wijze te onderhouden en te opereren. De DC-3 werd ontwikkeld in de jaren dertig en was een van eerste van aluminium gebouwde en met een intrekbaar landingsgestel uitgeruste passagiersvliegtuigen. Voor het eerst was commercieel verantwoord, comfortabel en veilig luchttransport mogelijk. Uiteindelijk zijn er meer dan 10.000 exemplaren van de DC-3 en de C-47 gebouwd, nog afgezien van de duizenden in licentie gebouwde vliegtuigen in andere landen.

Op dit moment vliegen er nog grofweg 200 DC-3’s en C-47’s rond in de wereld, waarvan een aantal nog commercieel, o.a. in Colombia. De DDA vliegt op dit moment met één DC-3, de PH-PBA “Prinses Amalia”. Het vliegtuig is gebouwd in 1944 voor de US Army Air Corps, heeft deelgenomen aan D-Day en Operatie Market Garden in 1944, werd na de oorlog enige tijd gebruikt door Prins Bernhard later ingezet als calibratievliegtuig door de toenmalige Rijskluchtvaartdienst. Sinds 1999 vliegt het toestel voor de DDA en wordt het ingezet voor rondvluchten in binnen- en buitenland. In 2015 vlogen bijna 2000 passagiers mee op de Dakota van de DDA. Een typische rondvlucht bestaat uit een presentatie door een van de vliegers, een rondleiding rond het vliegtuig en een vlucht met het toestel.

Inmiddels is de DDA druk bezig met het herstructuren van haar financiële huishouding, daartoe gedwongen door het wegvallen van één van haar hoofdsponsors en het vanaf eind dit jaar niet meer beschikbaar zijn van de huidige hangaar op Schiphol-Oost. Zo wordt er gezocht naar een nieuwe locatie en naar nieuwe geldschieters, wordt er sinds dit jaar gevlogen onder de regels van de Regeling Historische Luchtvaart en zijn er gesprekken gestart met de Stichting Exploitatie Catalina, dat met een Catalina vliegboot vanaf Lelystad haar vluchten uitvoert. De gesprekken hebben tot doel te onderzoeken of er een vorm van samenwerking mogelijk is en verkeerden eind mei nog in een verkennend stadium.

Link:
– www.dutchdakota.nl

Tekst en fotografie: Jimmy van Drunen