donderdag , 12 december 2024
Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden investeren 27,5 miljard in IT

Genève, 6 september 2017 – Luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden investeren in 2017 naar schatting 27,5 miljard euro in IT. Dit blijkt uit het SITA 2017 Air Transport IT Trends Insights rapport dat is gepubliceerd. Voor zowel luchtvaartmaatschappijen als vliegvelden staan investeringen in cybersecurity en clouddiensten hoog op de agenda. Ook nemen investeringen in zelfbediening voor passagiers toe om op deze manier de passagierstevredenheid verder te verbeteren.

SITA’s wereldwijde onderzoek naar luchtvaartmaatschappijen en luchthavens toont aan dat IT-uitgaven hoog blijven. Bij luchtvaartmaatschappijen is dit in 2017 naar schatting 3,30 procent van de inkomsten, oftewel 20,4 miljard euro. Voor luchthavens stijgen de uitgaven naar verwachting tot 5,05 procent van de inkomsten, wat neerkomt op 7,1 miljard euro. Vooruitkijkend naar 2018 verwacht een ruime meerderheid de luchtvaartmaatschappijen (70%) en de luchthavens (88%) dat IT-uitgaven op hetzelfde niveau blijven als nu of zelfs nog verder stijgen.

Luchtvaartmaatschappijen en luchthavens zijn het erover eens dat cyberbeveiliging de hoogste prioriteit heeft bij hun investeringen. Zij zijn bijna allemaal ze van plan om de komende drie jaar te investeren in cybersecurity.

“De luchtvaartsector ondergaat op dit moment een digitale transformatie. Bescherming van de industrie en de passagiers krijgt veel aandacht, net zoals het verbeteren van de efficiëntie en de passagierservaring”, aldus Ilya Gutlin, President Air Travel Solutions bij SITA. “Cyberaanvallen zijn een reële bedreiging in de sterk met elkaar verweven luchtvaartindustrie. Het bouwen van een stevige verdediging is daarom essentieel en draagt bij aan een sterke mondiale industrie. Clouddiensten spelen een belangrijke rol bij het laag houden van de kosten door de belangrijke efficiëntieverbeteringen. Maar liefst 95 procent van de luchtvaartmaatschappijen en 85 procent van de luchthavens geeft aan van plan te zijn om hier in de komende drie jaar in te investeren. Op de derde plaats komen investeringen in zelfbediening voor passagiers. Passagiers ervaren de onafhankelijkheid en efficiëntieverbeteringen als prettig, waardoor de passagierstevredenheid verbetert”, aldus Ilya Gutlin, President Air Travel Solutions bij SITA.

Antoine Rostworowski, Director, Airport Customer Experience and Technology, Airports Council International (ACI), stelt: “SITA’s onderzoek, dat medegefinancierd werd door ACI, biedt waardevolle inzichten voor onze industrie. Ik vind het goed om te zien dat luchthavens en luchtvaartmaatschappijen hun investeringsprioriteiten op elkaar afstemmen, wat de samenwerking tussen ACI en IATA weerspiegelt. ACI en IATA hebben gezamenlijke initiatieven, zoals geautomatiseerde grenscontrole, end-to-end bagagetracering, gegevensuitwisseling, gemeenschappelijk gebruik van de IT op luchthavens en Smart Security. Partners zoals SITA zijn mede betrokken bij deze initiatieven om luchthavens efficiënter te maken en de passagierservaring te verbeteren.”

Luchtvaartmaatschappijen richten zich verder steeds meer op hun aanbod van mobiele diensten. Bij de overgrote meerderheid van de luchtvaartmaatschappijen kunnen passagiers via een mobiel apparaat inchecken (73%), boarden (70%) en meldingen ontvangen over de vluchtstatus (68%). Tegen 2020 is meer dan 97 procent van de luchtvaartmaatschappijen van plan dit te doen. 89 procent van de luchthavens investeert dan ook in deze processen. Bij 94 procent is het zelfs een prioriteit om dit aan te bieden via één enkele app, waarbij ook de klantenservice wordt geïntegreerd. Dit biedt een naadloze ervaring voor passagiers. Een ander belangrijk gebied van groei is het bieden van real-time vluchtupdates via social media. Naar verwachting stijgt dit van 31 procent naar 92 procent in de komende drie jaar.

Luchthavens investeren ook sterk in personalisatie (68%) en het vinden van de meest efficiënte route voor passagiers (74%). Ze zijn nu op zoek naar nieuwe technologieën om deze doelstellingen te ondersteunen, zoals het Internet of Things, beacons en sensoren. SITA’s inzichten laten zien dat 80 procent verder investeert in deze technologieën in de komende drie jaar of van plan is om te investeren.

SITA’s IT Trends staat bekend als het wereldwijde benchmarkonderzoek voor de luchtvervoerssector. Eerder dit jaar namen senior IT-managers van de top luchtvaartmaatschappijen en luchthavens deel aan het onderzoek. De resultaten voor 2017 geven opnieuw een duidelijk inzicht in de strategieën en ontwikkelingen op het gebied van IT in de luchtvaartindustrie.