vrijdag , 19 april 2024

Douglas DC-2 in het Nederlands Transport Museum

Het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep heeft eerder dit jaar een Douglas DC-2 geschonken gekregen. Het vliegtuig uit 1934 verkeerde in een erbarmelijke staat. Het heeft al 70 jaar niet meer gevlogen en heeft tientallen jaren een zwervend bestaan geleid. Door 60 vrijwilligers van het Nederlands Transport Museum is de afgelopen maand hard gewerkt om dit vliegtuig enigszins toonbaar te maken. Of dát gelukt is kan iedereen vanaf zaterdag 14 juli in het Nederlands Transport Museum beoordelen.

Nieuwe Wind
De Douglas DC-2 markeerde begin jaren ’30 het eind van Fokker als grootste vliegtuigbouwer ter wereld. Onze nationale vliegtuigbouwer moest het met zijn houten en linnen vliegtuigjes afleggen tegen een nieuwe wind; aluminium vliegtuigen. De KLM was destijds de eerste niet-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij die dit Amerikaanse verkeersvliegtuig kocht.

‘Ultramodern’
De Douglas DC-2, en later de grotere DC-3, stonden aan het begin van een ontwikkeling in de vliegtuigbouw die op dit moment nog steeds doorloopt; de bouw van aluminium vliegtuigen met behulp van platen en klinknagels. Zelfs ultramoderne vliegtuigen, als de Airbus A-350 en Boeing 787, worden nog op exact dezelfde wijze gebouwd als die goede oude dame van inmiddels 84 jaar oud.

Nederlands ondernemerschap
Het exemplaar dat in de museumcollectie van het Nederlands Transport Museum wordt opgenomen is in 1986 door de Dutch Dakota Association (DDA) in Australië gekocht en door de Koninklijke Marine naar Nederland gebracht. Nadat het lange tijd op Schiphol gestaan heeft, verhuisde het naar de Aviodrome op vliegveld Lelystad en uiteindelijk naar Eindhoven Airport. Op 31 mei vond de reis naar het museum in Nieuw-Vennep plaats. Hier zal deze gracieuze dame, tot in lengte van jaren, het verhaal van Nederlands ondernemerschap én de revolutie van het internationaal reizen blijven vertellen.

100 jaar KLM en Fokker
Het Nederlands Transport Museum heeft deze historische DC-2 nu tentoonstellingswaardig gemaakt. Volgend jaar, als we vieren dat de KLM, Fokker en het luchtvaartlaboratorium NLR 100 jaar oud zijn, moet de machine het blinkend hoogtepunt worden van een nieuwe tentoonstelling over 100 jaar luchtvaart in het nieuwe PARK21 in de Haarlemmermeer. Hier zal de DC-2 het verhaal vertellen over een van de langste luchtlijnen ter wereld (van Amsterdam naar Batavia in Nederlands Oost-Indië), over de DC-2 ‘Uiver’ in de Melbourne-race en over de vergeten rol als passagiersvliegtuig in toenmalig Nederlands Oost-Indië, een land twee keer zo uitgestrekt als heel Europa.

Link:
– www.nederlandstransportmuseum.nl