KLM lanceert ‘Family Updates’ op WhatsApp

Goed nieuws voor alle vaders, moeders, opa’s, oma’s, vrienden en vriendinnen van KLM-passagiers. KLM lanceert vandaag ‘Family Updates’. Met Family Updates kan een passagier een WhatsAppgroep starten, waarin KLM zijn uitgenodigde vrienden en familieleden op de hoogte houdt van de vluchtstatus. KLM voorziet hiermee in de behoefte van haar klanten om het thuisfront zo snel mogelijk te informeren en gerust te stellen.

KLM-passagiers die hun boardingpass via WhatsApp ontvangen, krijgen een uitnodiging om gratis gebruik te maken van KLM’s nieuwste WhatsAppservice. KLM stuurt het thuisfront van de deelnemende passagiers vervolgens een bericht zodra de vlucht vertrokken is. Direct na de landing en nog voordat de passagier over WiFi of dataroaming beschikt, ontvangen de thuisblijvers een volgend bericht. Mocht een vlucht onverhoopt vertraagd zijn, dan worden de groepsleden uiteraard ook op de hoogte gesteld. Naast deze proactieve geautomatiseerde berichtgeving, kunnen de groepsleden KLM zelf ook vragen stellen over de voortgang van de vlucht. Met deze nieuwe service wil KLM zowel haar klanten als ook hun familie en vrienden zo veel mogelijk ontzorgen.

KLM is de eerste luchtvaartmaatschappij die samen met een klant en zijn ‘inner circle’ aan een WhatsAppgroep deelneemt om hen service te verlenen. De service is Engelstalig beschikbaar. Bij succes wil KLM dit in de toekomst uitbreiden naar andere kanalen en talen.

Artificial Intelligence en privacy
Met behulp van Artificial Intelligence ontcijfert KLM de vragen die haar via een @KLM- bericht in de groep gesteld worden. KLM kan niet meelezen met de berichten die de groepsleden elkaar in de WhatsAppgroep sturen. Na het versturen van het aankomstbericht zal KLM de groepsapp verlaten. De WhatsAppgroep blijft beschikbaar voor het delen van vakantiefoto’s- en updates. Alle berichten zijn beveiligd door end-to-end encryptie van WhatsApp.

KLM op WhatsApp
KLM is sinds september 2017 aanwezig op WhatsApp. Via een officieel WhatsApp business account kan men vragen stellen aan KLM. De luchtvaartmaatschappij stuurt passagiers op verzoek ook de boekingsbevestiging, de check-in notificatie, de instapkaart en andere vluchtinformatie toe via dit kanaal. KLM verstuurt op deze manier nu al dagelijks meer dan 10.000 instapkaarten. Meer dan de helft van alle wekelijkse 35.000 serviceverzoeken op sociale mediakanalen komt binnen via WhatsApp.