vrijdag , 18 oktober 2019

Oostwold Airshow: “De eerste keer hadden we niet eens een draaiboek!”

Met Pinksteren op de kalender bereidt de regio Oost-Groningen zich voor op een invasie van duizenden luchtvaartliefhebbers uit heel Europa. Een interview met Tom Karst van der Meulen, de gepassioneerde organisator en bedenker van de Oostwold Airshow.

Hij realiseert zich ineens dat er in de loop der jaren wel heel veel veranderd is. “Het moet allemaal steeds professioneler. “Maar als de passie het gaat verliezen van de regelgeving dan is het voortbestaan van dit prachtige evenement echt in gevaar.” Daarmee is de toon door Tom Karst van der Meulen (TK voor intimi) gezet.

Twintig jaar geleden, met Pinksteren 1999, vond de eerste editie plaats. Van der Meulen moet diep in zijn geheugen graven naar herinneringen aan die tijd. “We noemden het in ieder geval nog geen airshow en de voorbereidingen starten ook pas een paar maanden van te voren. Eigenlijk ontstond het idee voor dit vliegfeestje spontaan. Zo, van zullen we met Pinksteren een keer iets leuks gaan doen.“

In de ochtend van 24 mei 1999 werd het oppikken van een reclamesleep gedemonstreerd en door parachutisten een z.g. ‘massa jump’ getoond. Het middagprogramma (hoe kan het ook anders?) werd geopend met een demo van de op Oostwold gestationeerde Mustang ‘Damn Yankee’ met Van der Meulen als piloot. Iets wat alle volgende edities een vaste traditie zou worden.

Van der Meulen: “In mijn beleving waren er zo’n 500 tot 1000 bezoekers. De toegang was ook nog gratis. Iets wat je je nu bijna niet meer kan voorstellen. Het succes was wel zo groot dat gelijk besloten werd het een jaar later nog een keer te organiseren. In 2000 werd een programma geboden met extra aandacht voor warbirds. Het publiek kwam nog massaler naar Oostwold. Twee jaar later, in 2002, trok de airshow vervolgens bijna 15.000 bezoekers. Ja en toen was een traditie geboren.”

Oostwold Airshow 2015

Nu, in 2019, is er sprake van een bijna professioneel vrijwilligersteam dat het evenement organiseert. Zij sturen ruim 150 vrijwilligers aan, ontvangen 40 demovliegtuigen en 50 vliegers. De maanden voor het evenement zitten er mensen op kantoor die permanent met de voorbereidingen bezig zijn.

Is het nog steeds net zo leuk als in de eerste jaren om de airshow te organiseren? Van der Meulen: “De passie blijft de baas. Als ik niet zo’n professioneel team zou hebben met mensen die allemaal dezelfde passie delen dan kan ik beter stoppen. Ieder lid van mijn toegewijde clubje brengt zijn eigen expertise in en mede dankzij hen blijft het nog steeds leuk om dit evenement neer te zetten.”

Voor de airshow van 2002 werd voor het eerst gebruik gemaakt van een draaiboek. Slechts vier pagina’s dik maar toch. “Het draaiboek wordt iedere editie dikker, de verplichtingen worden steeds groter”, aldus Van der Meulen, “Mensen vinden het tegenwoordig normaal dat je echt alles voor ze regelt. Zelfredzaamheid bestaat kennelijk niet meer. Alles moet kloppen en als dat niet zo is weten ze je heel snel te vinden. Dat vind ik wel lastig. Ook op het gebied van veiligheid dreigen we in dit land helemaal door te slaan. Het veiligheidsplan is alweer dikker geworden en er zijn nog meer professionele beveiligers ingehuurd. De grens wat dat betreft is echt in zicht.”

We zitten nu vlak voor de tiende editie van de Oostwold Airshow. Is het programma helemaal rond? “Het programma is klaar na de show. Dan weet ik wat ik allemaal gedaan heb. Ja, eigenlijk ben ik heel blij als het straks maandagmiddag vijf uur is en we hebben meer dan 25.000 bezoekers gehad, alles veilig verlopen is en iedereen met een smile op zijn gezicht naar huis gaat. ”

Oostwold Airshow

Er is voor deze jubileumuitgave veel belangstelling uit binnen- en buitenland. Zelfs organisatoren van beroemde Engelse airshows komen met Pinksteren een kijkje in Oostwold nemen. Van der Meulen: “Blijkbaar zijn we volwassen geworden en kennelijk doen we het ook nog eens goed. Natuurlijk presenteren we meer (vooral Engelse) warbirds dan ooit en een dergelijk ‘zwaar’ programma vind je op het vasteland van Europa nergens. Die Engelsen willen nu wel eens met eigen ogen zien waar we hier op Oostwold Airport mee bezig zijn.”

Ook voor de toekomst blijft de kern van de show bestaan uit historische vliegtuigen uit de periode 1940-1945. Volgens Van der Meulen is er sprake van een nog steeds groeiende schare fans. “De helft van ons publiek blijft dat leuk vinden, ook steeds meer jongere bezoekers overigens. Het aantal liefhebbers groeit gestaag. Daarnaast blijft er ook nog genoeg te beleven voor papa en mama en hun twee kindertjes.”

Heeft hij nog wensen voor een volgende editie? “Ja, we blijven het proberen om een Duitse Messerschmitt naar Oostwold te halen. Alleen zijn ze steeds stuk of ze vliegen even niet. Dus ja, dit jaar is het weer niet gelukt. Dan moet er over twee jaar maar een nieuwe poging worden ondernomen. Meestal een jaar van te voren begint het kriebelen en gaan we bij elkaar zitten en dan zal het ‘M-woord’ wel snel vallen. Eerst deze 10e editie tot een goed einde brengen en vooral samen met ons publiek lekker genieten!”

Oostwold Airshow 2015