maandag , 17 juni 2019

Triton neemt Corendon over via Sunweb Group

De Corendon Holiday Group (Corendon), een toonaangevende Nederlandse touroperator en airline in Nederland en België, heeft het voorlopige contract ondertekend om haar activiteiten aan de Zweedse investeerder Triton te verkopen. Triton neemt de Corendon activiteiten over via Sunweb Group (Sunweb), een portfolio company van Triton Fund V. Finale overeenstemming is nog onderworpen aan toestemming van de Europese mededingingsautoriteit en het adviestraject van de ondernemingsraden van Corendon. Over details van de transactie wordt niet gecommuniceerd.

Verkoop van Corendon

Opgericht in 2000 door Atilay Uslu en Yildiray Karaer, met een omzet van meer dan 515 miljoen euro in 2018, verzorgt Corendon per jaar de vakanties voor meer dan 750.000 vakantiegangers in Nederland en België. Het bedrijf startte ooit als reisbureau en groeide door naar touroperator. In 2005 lanceerde het Corendon Airlines International in Turkije, in 2011 Corendon Dutch Airlines in Nederland en in 2017 Corendon Airlines Europe op Malta. Naast het reisbedrijf opende Corendon verschillende hotels in Turkije, Nederland, Ibiza en Curaçao.

De verkoop van Corendon aan Triton betreft de Corendon touroperating activiteiten in Nederland en België, de backoffice afdelingen in Turkije en Corendon Dutch Airlines. Onder de verkoop vallen ook de merken Karin’s Choice, Maris Life, Stip Reizen en GOfun. De airlines in Turkije en Malta en de hotels van Corendon Hotels & Resorts zijn geen onderdeel van de verkoop.

Fusie tussen Corendon en Sunweb

Triton werd meerderheidsaandeelhouder van Sunweb begin dit jaar en de verkoop van Corendon brengt de reismerken Corendon en Sunweb nu samen onder de vlag van Triton. Beide bedrijven zijn online driven, klantgericht en hebben een duidelijke prijs-kwaliteit strategie. Daarnaast zijn ze allebei sterk op het gebied van zonvakanties en vullen de belangrijkste bestemmingen elkaar aan, zoals Turkije en Griekenland.

De gecombineerde organisatie blijft straks gekenmerkt door het ondernemers DNA waar beide bedrijven nu ook om bekend staan. Het schaalvoordeel en de financiële impuls gaan de digitale en conceptuele innovatie versnellen, waarbij een eigen, kenmerkende customer experience centraal komt te staan. De fusie creëert daarnaast mogelijkheden op het gebied van complementerende producten en bestemmingen, een grotere klantbasis, meerdere Europese source markets en de combinatie van een eigen airline en ingehuurde capaciteit bij externe maatschappijen.

Vanuit organisatie-, klant- of merkperspectief zal er voor beide merken op korte termijn niets veranderen. Beide bedrijven blijven gewoon doorwerken zoals ze dat tot nu toe hebben gedaan, ook wat betreft samenwerking met zakelijke partners. Ook treden er voorlopig geen veranderingen op in het management van beide bedrijven of in de organisatiestructuur. In de toekomst wordt Atilay Uslu in het toekomstige reisbedrijf lid van de non-executive board.

“We zijn erg blij dat we Triton en Sunweb kunnen verwelkomen in ons bedrijf. Triton heeft in de afgelopen jaren veel kennis verworven over de Nederlandse en Europese reisbranche en we zijn er trots op dat ze onze meerderheidsaandeelhouder worden. De toekomstige fusie van Corendon en Sunweb voelt aan als een natuurlijke en logische stap. Het combineren van beide bedrijven zal een mooi avontuur worden. Sunwebheeft zich ontwikkeld van een Nederlands reisbedrijf naar een internationale speler, met een sterk productportfolio op het gebied van zonvakanties en wintersport. Gecombineerd met het sterke zonproduct van Corendon en de eigen Corendon airline, creëert dit een krachtig fundament voor duurzame groei,” zegt Steven van der Heijden, CEO van Corendon Holiday Group.

Corendon heeft bewezen dat haar positie en businessmodel in een veranderende markt succesvol en veerkrachtig is. Het ondernemende DNA en de gedeelde missie van Corendon en Sunweb om de best mogelijke vakantie aan de klant te bieden, zal ervoor zorgen dat we verder kunnen uitbreiden in de Europese reismarkt. Als toekomstig eigenaar streven we ernaar om de culturen van beide bedrijven te behouden en om een geweldig plek te creëren om te werken. De combinatie creëert ook een sterk platform voor nieuwe investeringen, innovatie en verdere digitalisering. Zo gaan we de verwachtingen van toekomstige vakantiegangers overtreffen,” zegt Per Agebäck, Investment Advisory Professional, Sector Leader for Consumer en Advisor to the Triton Funds.

In essentie kondigen we vandaag een toekomstig huwelijk aan; een huwelijk van twee winnende modellen. Vandaag kondigen we aan dat we gaan bouwen – in de taal van Sunweb aan het meest innovatieve Zon Powerhouse van Europa. We omarmen de eigen airline van Corendon, naast onze bestaande sterke samenwerkingsverbanden, speciaal met Brussels Airlines en Transavia. We combineren twee bedrijven met een gelijke klantfocus, een gelijke online focus en een duidelijke prijs- kwaliteit strategie. Een huwelijk van complementerende vaardigheden en talent,zegt Gert de Caluwe, CEO van Sunweb Group.