dinsdag , 23 april 2024

Sonaca Aircraft onthult zijn nieuwe assemblagehal

Op 20 september 2019 heeft Sonaca Aircraft zijn nieuwe onderkomen op het vliegveld van Namen in België onthuld. De infrastructuur omvat een assemblagehal met een oppervlakte van 2000 m², kantoren en een showroom. Dankzij de twee parellelle pistes[1] van het vliegterrein is er meer dan voldoende beweegruimte en kunnen de vliegtuigen het hele jaar door opstijgen en worden getest.

De productie van de Sonaca 200 slaat zijn vleugels uit

De aanvang van de activiteiten op de locatie in Namen betekende een keerpunt voor de productie en de leveringen van de Sonaca 200. “Dankzij deze nieuwe infrastructuur kunnen we gelijktijdig acht vliegtuigen assembleren en jaarlijks een zestigtal toestellen produceren. Tijdens piekperioden kunnen we zelfs tot tachtig vliegtuigen per jaar monteren”, vertelt Harold van der Straten, CEO van Sonaca Aircraft.

Internationale klanten

Wat de verkoop van vliegtuigen betreft, tellen we vandaag al ruim zestig toestellen. “Met het huidige orderboekje zit de productie voor de komende twaalf maanden al goed”, aldus Pierre Van Wetter, Chief Commercial Officer van Sonaca Aircraft.

Sonaca Aircraft heeft intussen het vertrouwen gewonnen van klanten uit Europa en daarbuiten en richt zich resoluut tot het buitenland. “De meeste van onze klanten bevinden zich buiten België (Duitsland, Estland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Turkije, …). Het gaat dan vooral om vliegscholen en vliegclubs. Vaak zijn hun eigen toestellen aan het verouderen en zijn ze op zoek naar krachtige en betrouwbare tweezitters om hun vloot aan te vullen of bepaalde vliegtuigen te vervangen.”

Nieuwe ontwikkelingen

Sonaca Aircraft heeft altijd ingespeeld op de behoeften van de markt. Volgens diezelfde logica heeft de constructeur nu rent- en leaseoplossingen uitgewerkt. Met die methode biedt hij geen product, maar een dienst aan. “Van bij het begin toonden onze klanten interesse voor dit type oplossingen. Op die manier hoeven vliegscholen en -clubs de aankoop van het toestel niet te financieren en hoeven ze zich achteraf geen zorgen te maken over doorverkopen. Van onze kant kunnen wij door de verhuur van toestellen ons aanbod beter op de vraag afstellen en van daaruit bepaalde piekperiodes overbruggen zonder in nieuwe toestellen te hoeven investeren”, verklaart Harold van der Straten.

De constructeur overweegt om een IFR-versie (Instrument Flight Rules) en een “Upset Prevention and Recovery Training “-gebruiksversie (UPRT) te ontwikkelen.