vrijdag , 29 maart 2024

Definitieve onderzoeksrapport Lion Air vlucht 610

Boeing gaf de volgende verklaring uit naar aanleiding van de publicatie van het definitieve onderzoeksrapport over Lion Air vlucht 610 door het National Transportation Safety Committee (KNKT) van Indonesië:

“Namens iedereen bij Boeing betuig ik onze innige deelneming aan de families en geliefden van diegenen die hun leven verloren bij deze ongelukken. Wij rouwen samen met Lion Air en betuigen ons medeleven aan de Lion Air-familie”, zegt Dennis Muilenberg, President en CEO van Boeing. “Deze tragische ongelukken hebben ons allen diep geraakt en we zullen nooit vergeten wat er is gebeurd.”

“Wij prijzen het National Transportation Safety Committee van Indonesië voor zijn uitgebreide inspanningen om de feiten van dit ongeluk vast te stellen, evenals de factoren die bijdroegen aan de oorzaak en de aanbevelingen die gericht zijn op ons gemeenschappelijk doel dat dit nooit meer gebeurt.”

“We werken aan de veiligheidsaanbevelingen van het KNKT en nemen maatregelen om de veiligheid van de 737 MAX uit te breiden zodat de vluchtcontroleomstandigheden die speelden bij dit ongeluk zich nooit kunnen herhalen. Veiligheid is een vaste waarde voor iedereen bij Boeing en de veiligheid van passagiers, onze klanten en bemanning op onze toestellen is altijd een hoogste prioriteit. Wij waarderen ons lange partnership met Lion Air en kijken ernaar uit om in toekomst te blijven samenwerken.”

Experts van Boeing, die werken als technische adviseurs van de U.S. National Transportation Safety Board, hebben tijdens het onderzoek ondersteuning geboden aan het KNKT. Engineers van Boeing hebben samengewerkt met de US Federal Aviation Administration (FAA) en andere wereldwijde toezichthouders om software-updates en andere wijzigingen te ontwikkelen, waarbij de informatie uit het KNKT-onderzoek is meegenomen.

Sinds het ongeluk ondergaan de 737 MAX en zijn software een ongekend niveau van wereldwijd regelgevend toezicht, testen en analyses. Dit omvat honderden simulator-sessies en testvluchten, analyses van duizenden documenten door toezichthouders, reviews door toezichthouders en onafhankelijke experts en uitgebreide certificeringseisen.

In de afgelopen maanden heeft Boeing wijzigingen aangebracht aan de 737 MAX. De belangrijkste aanpassing is een herontwerp van de manier waarop de Angle of Attack-sensoren (AoA) werken met een functie van de vluchtcontrolesoftware die bekend is als Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS). Vanaf nu zal het MCAS voorafgaand aan de activatie de informatie van beide AoA-sensoren vergelijken, wat zorgt voor een nieuwe beschermingslaag.

Daarnaast zal het MCAS nu alleen worden ingeschakeld als beide AoA-sensoren hiermee instemmen, zal het slechts één keer worden geactiveerd als reactie op een foutieve AoA en zal er altijd een maximale limiet gelden die met de stuurkolom kan worden uitgeschakeld.

Deze wijzigingen in de software voorkomen dat de vluchtcontroleomstandigheden, die zich voordeden tijdens het ongeluk, zich ooit nog kunnen herhalen.

Boeing zorgt verder voor updates van de handleidingen voor de bemanning en de training van piloten, om er zeker van te zijn dat alle piloten over de informatie beschikken die nodig is om veilig met de 737 MAX te vliegen.

Boeing blijft samenwerken met de FAA en andere wereldwijde toezichthouders voor het certificeren van de software-update en de trainingsprogramma’s met als doel de veilige terugkeer van de 737 MAX.