donderdag , 25 juli 2024

Succesvolle testvlucht Cessna Citation Ascend

Textron Aviation heeft de succesvolle vlucht aangekondigd van het tweede Cessna Citation Ascend testvliegtuig (P1). Deze prestatie versterkt de certificering van de nieuwste Citation zakenjet. De vlucht van P1 volgt op de eerste vlucht van het Ascend prototype in 2023, waarmee het P1-vliegtuig het eerste conforme productie-testvliegtuig is. De Citation Ascend werd onthuld tijdens de European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE) in 2023 en zal naar verwachting in 2025 in gebruik worden genomen.

Succesvolle testvlucht

Het P1-toestel, bestuurd door piloten Michael Bradfield en Maurice Girard, duurde 1 uur en 24 minuten. Het toestel bereikte een maximale hoogte van 13.500 voet en een topsnelheid van 308 knopen. Als onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van Textron Aviation werd de vlucht volledig aangedreven door duurzame vliegtuigbrandstof (SAF). Het toestel zal worden gebruikt voor het testprogramma, voornamelijk voor systeemtesten zoals voortstuwing, ergonomie, milieucontrole en avionica.

“De succesvolle vlucht van het tweede Citation Ascend testtoestel markeert een nieuwe prestatie voor het programma,” aldus Chris Hearne, senior vice president Engineering. “Het vliegtuig blijft goed presteren tijdens de testfasen en ik heb vertrouwen in het momentum van het programma en ons bekwame team dat dit mogelijk maakt.”

Kenmerken van de Citation Ascend

De Citation Ascend is ontworpen op basis van klantfeedback voor ultieme prestaties en comfort. Het toestel biedt moderne luxe, vergelijkbaar met de populaire Citation Latitude en Citation Longitude, inclusief een vlakke vloer voor royale beenruimte en flexibiliteit voor passagiers. De Ascend is uitgerust met Pratt & Whitney Canada PW545D-motoren voor brandstofefficiëntie en verhoogde stuwkracht, evenals de nieuwste Garmin G5000 avionica met autothrottle-technologie. Daarnaast beschikt het toestel over een Honeywell RE100 [XL] Auxiliary Power Unit (APU) die is goedgekeurd voor onbemande operaties.

Met 19 standaard USB-oplaadpoorten en drie universele stopcontacten door het hele vliegtuig, hebben alle bemanningsleden en passagiers toegang tot minstens één oplaadpunt. De standaard zitconfiguratie biedt plaats aan negen passagiers.