dinsdag , 20 februari 2024
Piper Archer DX

Piper Aircraft Archer DX heeft FAA validation gekregen

Piper Aircraft heeft vandaag bekend gemaakt dat het Duitse Technify Motors GmbH, onderderdeel van de Continental Motors Group, een validation approval van de FAA heeft ontvangen voor het EASA supplemental type certificate ten behoeve van de Piper Archer DX trainer met dieselmotor.

“Met deze validation verwachten wij dat er nog veel mooie dingen voor Piper Aircraft in het verschiet liggen. Het lag altijd al in de bedoeling dat eigenaren van de Archer DX een betere toegang tot goedkopere brandstof konden krijgen”; zegt Piper president en CEO, Simon Caldecott. “Wij hopen dat, als gevolg van deze ontwikkeling, dit unieke toestel een bredere aanwezigheid binnen de vliegtuigpopulatie zal opleveren.”

De Archer DX werd, in samenwerking met Continental Motors, tijdens de AERO Friederichshafen van 2014 geïntroduceerd. Vanaf dat moment is ook de marketing machine in Europa gaan draaien. Mede doordat AVGAS in sommige landen steeds moeilijker te verkrijgen is en ook steeds duurder wordt, werd de DX al snel als een welkom alternatief beschouwd. De FADEC Continental CD-155 ‘zelfontbrander’ van de Piper DX is gecertificeerd om zowel op Jet-A als op ‘gewone’ EN590 diesel te lopen. Deze brandstoffen mogen zelfs zonder beperking gemengd gebruikt worden.

De presaties van de DX liegen er trouwens ook niet om. Kruissnelheid ligt op 114 KTAS/211 km/h. (met 70% vermogen), bij een verbruik van slechts 5.8 gph/22 l/u. Verder is de kist standaard uitgerust met het Garmin G1000 avionics system een goede mix biedt van een verminderde workload en hight tech. De uitrusting van de systemen, de indeling van het interieur en het airframe zorgen ervoor dat de Archer DX uitermate geschikt is om de beproevingen binnen een lesomgeving te weerstaan.

Lees ook het pilot report van Archer DX: http://www.vliegeninnederland.nl/2014/06/piper-archer-dx-diesel-in-nederland

Links:
 http://www.piper.com
 http://www.interaviationsupport.nl