Den Haag, 29 september 2015 – Deze middag heeft de KLM Ondernemingsraad een petitie aangeboden. De Ondernemingsraad vertegenwoordigd 33.000 KLM medewerkers en vraagt de aandacht voor de werkgelegenheid op en om Schiphol. Morgen (30 september) spreekt de commissie voor Infrastructuur en Milieu over luchtvaart, Schiphol en de situatie bij Air France-KLM. Namens het kabinet is staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu aanwezig. Het overleg is van 11.30 tot 15.30 uur in de Thorbeckezaal.
Volg het debat via de livestream.
Petitie KLM Ondernemingsraad. Geen zand maar olie in de banenmotor voor Nederland!
Laat Nederland een wereldwijd knooppunt blijven
KLM verbindt Nederland met de wereld en de wereld met Nederland. Het knooppunt van verbindingen dat KLM op Schiphol maakt is veel groter dan knooppunten op luchthavens van vele andere Europese landen. Wij zijn als KLM medewerkers trots dat we met onze verbindingen bijdragen aan de Mainport Schiphol en de Nederlandse economie en werkgelegenheid. Maar dit is absoluut geen vanzelfsprekendheid!
Pas op voor valse concurrentie van buiten Europa
De razendsnelle ontwikkeling van de luchtvaart buiten de Europese Unie, zoals in de Golfstaten en Turkije, heeft grote invloed op de toekomst van onze Mainport. Dit raakt de toekomst van onze 33.000 KLM collega’s. Er gelden in de genoemde landen andere spelregels (sociaal en financieel gesubsidieerd) dan in Nederland en Europa. Concurrentie is goed, maar dan wel eerlijk.
KLM-ers nemen zelf verantwoordelijkheid
KLM verandert ook mee door ingrijpende interne maatregelen, die nodig zijn om KLM weer fit voor de toekomst te maken. KLM onderneemt daarom actie in het kader van de strategie ‘Perform 2020’. KLM heeft concrete doelstellingen van € 700 miljoen aan besparingen door onder andere per jaar 4% productiviteitsgroei en 1,5% kostenreductie. Daarmee kan KLM blijven investeren in vloot. De consequenties zullen ingrijpend zijn. De werknemers van KLM en haar vertegenwoordigers in de Ondernemingsraad, lopen niet weg voor de pijnlijke maatregelen die in deze tijd door de KLM Directie van hen worden gevraagd, maar wij kunnen het niet alleen.
De luchtvaart betaalt
- De luchtvaart betaalt voor haar infrastructuur op Schiphol bijna 500 miljoen euro.
- De luchtvaart betaalt bijna 300 miljoen euro voor security op Schiphol.
- De luchtvaart droeg in de afgelopen jaren ruim 700 miljoen euro af aan geluidsisolatie.
- De kosten van onnodig omvliegen in Europa zijn 8 miljard euro.
Luchtvaartmaatschappijen moeten tot wel 600 euro compensatie per persoon betalen bij vertraging, soms een veelvoud van het ticket.
En de winstmarges van Europese luchtvaartmaatschappijen zijn mager. In Europa was de nettowinst na belastingen van luchtvaartmaatschappijen in 2014 gemiddeld slechts 1,6%. Per passagier werd nog geen € 3 verdiend.
Stop de stapeling van kosten in Nederland en Europa
De KLM Ondernemingsraad doet een dringend beroep op de politiek om te komen met een integraal actieplan voor de luchtvaart voor een sterke, gezamenlijke Nederlandse aanpak om zo concurrerend mogelijk te zijn in de wereldwijde luchtvaart. Dat betekent dat de kosten voor luchtvaart omlaag moeten in plaats van omhoog. De stapeling van Europese en Nederlandse regelgeving en kosten is te hoog.
- Wij vragen de Tweede Kamer om zich in te zetten voor eerlijke concurrentie en een gelijk speelveld met de luchtvaartmaatschappijen van buiten de EU en herziening van niet werkende EU regelgeving tegen subsidiering van non-EU luchtvaartmaatschappijen.
- Wij vragen de Tweede Kamer om de kostendruk voor luchtvaartmaatschappijen op Schiphol, zoals de tarieven en de securitykosten, structureel te verlagen.
- Wij vragen de Tweede Kamer om minder regeldruk en kosten uit Brussel, zoals in het geval van de disproportionele regelgeving van passagiersrechten onder EU verordening 261/2004, en meer resultaat op zaken zoals een gemeenschappelijk Europees luchtruim.
Een sterke concurrentiepositie voor de Nederlandse Luchtvaart is essentieel voor de werkgelegenheid van 33.000 KLM collega’s en hun gezinnen, de toekomst van de volgende generaties om werkzaam te kunnen zijn in de Nederlandse luchtvaartsector, het belang van de Mainport en de Nederlandse economie.
- Stop met zand in de motor gooien.
- Stop de stapeling van kosten en regelgeving.
- Stop de oneerlijke concurrentie.
- Gooi olie in de banenmotor van Nederland!