maandag , 2 december 2024
Ad-hoc vluchten

Ad-hoc vluchten boeken weinig effectief voor zakenreiziger

Amsterdam, 10 maart 2016 – Op het laatste moment rondkijken om de goedkoopste tickets te scoren is niet de meest effectieve manier voor het MKB om zakenreizen te boeken. In tegenstelling tot grote multinationals die kunnen profiteren van substantiële schaalvoordelen en de daarvoor onderhandelde deals met luchtvaartmaatschappijen en hotelketens, heeft het MKB een veel minder sterke positie om concurrerende prijzen af te dwingen. Ook zijn de reisbehoeften van het MKB anders dan die van multinationals.

60% van de ondervraagden bedrijven gaven in een rapport van VCK over zakenreizen al aan nog te kunnen besparen op het wijzigen en annuleren van vliegtickets. Uit dit onderzoek blijkt tevens dat de top 5 mogelijkheden om te kunnen besparen op zakenreizen te maken hebben met de vliegkosten en daarna pas met overige kosten zoals hotelkosten, lokaal vervoer en maaltijden.

Ook British Airways heeft onderzoek laten uitvoeren op het gebied van zakenreizen. Dit onderzoek richt zich specifiek op het MKB en is uitgevoerd in een aantal snelgroeiende landen zoals China en India en in gevestigde economieën zoals de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Hieruit blijkt dat MKB’s een korte-termijn aanpak hanteren bij het boeken van zakelijke vluchten en te laat op zoek gaan naar de beste deal, waarbij flexibiliteit cruciaal is. “Dit strookt niet met het aanbod van de traditionele luchtvaartvaartsector,” legt Joerg Tuensmeyer, British Airways Head of Europe, North Africa en LATAM Sale, uit. “Luchtvaartmaatschappijen stimuleren het ‘vroegboeken’ om zo zeker te zijn van volle vluchten. Het huidige beleid ontmoedigt het doorvoeren van veranderingen, met name wanneer er is geboekt in de laagste prijsklasse, omdat dit boekingspatronen voorspelbaar maakt.”

Dit heeft als gevolg dat kosten hoger kunnen uitvallen als het MKB pas op het laatste moment op zoek gaat naar de laagste ticketprijzen of wanneer de plannen wijzigen. “Het is begrijpelijk dat dit enorm frustrerend is voor jonge dynamische bedrijven die er alles aan doen om internationaal voet aan de grond te krijgen.”

British Airways heeft enkele jaren geleden een onderscheid gemaakt tussen de traditionele corporate klanten en de MKB reizigers. Snelgroeiende markten speelden hierbij een grote rol, zakenreizen op routes van en naar deze gebieden namen immers een grote vlucht.

“Ondanks dat we reeds een Premium Economy class aan boord hadden dat voorziet in een zakelijke klasse voor reizigers waarbij het budget niet tot Business class reikt, ontbrak er een relevant loyaliteitsprogramma voor het MKB dat juist voorziet in hun specifieke behoeften zoals flexibel boeken zonder hoge kosten.” De oplossing: On Business, een programma dat kleine en middelgrote bedrijven helpt meer uit hun reisbudget te halen. Het flexibele programma beloont bedrijven voor hun loyaliteit met punten en kortingen die gebaseerd zijn op uitgaven in plaats van op de afgelegde afstand of het aantal geboekte vluchten. On Business leden kunnen gespaarde punten omzetten voor een gratis vlucht of bijvoorbeeld upgrades, maar genieten eveneens ook van directe besparingen in de vorm van tariefskortingen op langeafstandsvluchten.

Het nieuwe On Business combineert de loyaliteitsprogramma’s voor zakelijke reizen van British Airways, Iberia en American Airlines. Daarom kunnen klanten nu bij alle drie de maatschappijen sparen voor hetzelfde loyaliteitsprogramma. Punten en kortingen kunnen worden verzilverd voor upgrades maar kunnen ook worden gebruikt voor het wijzigingen van vluchten. Tegelijkertijd houdt de individuele reiziger persoonlijk recht op de punten voor het frequent flyer programma van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij, zoals bijvoorbeeld bij Executive Club, het frequent flyer programma van British Airways.

“On Business zorgt ervoor dat bedrijven kunnen besparen en dure last minute boekingen niet meer hoeven. Dit heeft een positieve uitwerking op de bottom line van een bedrijf,” aldus Tuensmeyer.

Link:
– www.britishairways.com

Joeri Tuensmeyer British Airways
Joeri Tuensmeyer – British Airways