vrijdag , 3 mei 2024
Lelystad Airport

Uitbreiding luchthaven Lelystad met een jaar vertraagd

Den Haag, 29 november 2016 – De uitbreiding van vliegveld Lelystad loopt vertraging op. Het was de bedoeling dat de eerste grote commerciële vluchten in april 2018 een feit zouden zijn. Maar staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur) schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat dat waarschijnlijk een jaar later wordt.

Lelystad Airport moet korte en middellange vakantievluchten van Schiphol gaan overnemen. De nationale luchthaven gaat zich richten op intercontinentale vluchten en overstappers. Vanaf 2018 zou Lelystad rond de tweeduizend vluchten gaan verwerken oplopend naar tienduizend na vijf jaar. Uiteindelijk moeten dat maximaal 45.000 vliegbewegingen worden in 2043. Dijksma gaat wel kijken of Lelystad vanaf de nieuwe nog te bepalen startdatum een groter aantal vluchten kan krijgen dan de nu geplande tweeduizend vluchten.

Nieuwe planning
Uitgangspunt daarbij is steeds geweest dat de voor Lelystad gekozen routes zo min mogelijk gevolgen mogen hebben voor het verkeer van en naar Schiphol, en dat het omliggende militaire luchtruim zo veel mogelijk gevrijwaard blijft. Het afronden van deze indeling duurt volgens de staatssecretaris tenminste nog enkele maanden. De Luchtverkeersleiding Nederland komt binnenkort met een nieuwe planning. Verder wil ze dat een externe partij gaat kijken naar de redenen van de vertraging. Zo wil Dijksma er voor zorgen dat de nieuwe planning ”wel voldoende robuust is”.

43.000 vliegbewegingen
Het was de bedoeling dat Lelystad in 2018 2000 ‘vliegbewegingen’ per jaar zou verwerken, oplopend tot 10.000 na vijf jaar. Uiteindelijk moeten het er 43.000 worden. Dijksma benadrukt dat het uitstel voor haar geen reden is om te twijfelen aan de wenselijkheid en haalbaarheid van de uitbreiding. Ze laat iemand van buiten de oorzaken van de vertraging kritisch bekijken. Aan de hand van die bevindingen hoopt ze met een realistischere planning voor Lelystad te komen.

Lelystad Airport