donderdag , 12 december 2024

Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur rondom vliegvelden

Utrecht, 7 november 2017 – Een grootschalige introductie van zelfrijdende auto’s in het huidig stadsverkeer is de komende 10 – 15 jaar geen haalbaar scenario. Dat concludeert het Utrechtse bedrijf 2getthere, specialist in autonome vervoersoplossingen, in de vandaag verschenen whitepaper ‘When will autonomous transit be a reality?’ In plaats van louter in te zetten op technologie die de auto zélf autonoom maakt, kan beter worden gewerkt aan een aanpaste stedelijke verkeersinfrastructuur waarin semi-autonome voertuigen zich stapsgewijs kunnen ontwikkelen tot volledig autonome voertuigen.

Volgens de auteurs van de whitepaper, Robbert Lohmann en Sjoerd van der Zwaan, respectievelijk Chief Operations Officer en Chief Technology Officer bij 2getthere, is er in de wereld van autonoom vervoer sprake van een waterscheiding. Aan de ene kant staan de autofabrikanten, die grootschalig inzetten op technologie die auto’s binnen nu en enkele jaren in staat stelt volledig zelfstandig hun weg te vinden op de snelwegen. Aan de andere kant staan de ontwikkelaars van geautomatiseerde OV-vervoerssystemen, die autonome voertuigen koppelen aan omgevingstechnologie en aparte rijstroken. Dergelijke ‘semi-autonome’ systemen zijn al volop in gebruik. In Nederland is dat onder meer op het Rivium Businesspark in Capelle aan den IJssel en in Masdar City (Abu Dhabi). Vanaf 2019 heeft ook Dubai zo’n werkend systeem tussen het Dubai metronetwerk en het voor de kust gelegen Bluewaters Island. Deze laatste vervoert straks op duurzame en autonome wijze tot 5000 passagiers per uur per richting.

“We zien dat autofabrikanten en tech-bedrijven met enorme marketingbudgetten en spectaculaire pilots zowel de publieke opinie als de politieke besluitvormers voor hun zaak proberen te winnen”, zegt Lohmann. “In werkelijkheid concluderen wij dat ondanks de ontegenzeggelijk spectaculaire technologische vooruitgang, de volledig zelfrijdende auto (Level 5) nog vele jaren op zich zal laten wachten – als hij er al ooit komt. Wij pleiten in onze whitepaper dan ook voor een paradigma shift: begin met geautomatiseerd vervoer in gecontroleerde omgevingen (Level 4), en maak vervolgens die omgevingen stapsgewijs steeds iets minder gecontroleerd. Zo kan de techniek langzaam volwassen worden, zonder dat de veiligheid van de passagiers in het geding komt.”

Stapsgewijze ontwikkeling
Voordeel van de 2getthere filosofie is dat de maatschappij sneller de vruchten kan plukken van autonoom vervoer, zonder dat de wet van de remmende voorsprong roet in het eten gooit. “Autonome voertuigen kunnen de capaciteit van het OV sterk vergroten omdat ze een natuurlijk verlengstuk ervan zijn in het voor- en natransport”, aldus Lohmann. “We zien dat in Capelle, waar onze Parkshuttle al jaren een populaire ‘last mile’-oplossing is om van metrostation Kralingse Zoom naar Rivium Businesspark te reizen. Inmiddels is besloten om het huidige systeem te vernieuwen en de route uit te breiden. Dat betekent dat de Parkshuttle straks deels ook over de openbare weg zal rijden. Zo kunnen we stapsgewijs groeien naar een situatie waarin alle vervoersvormen als auto, fiets, waterbus, Parkshuttle en metro goed op elkaar aansluiten. Zelfrijdend vervoer maakt straks echt integraal onderdeel uit van de vervoersketen.”

Volgens de auteurs zijn bedrijfscampussen maar ook vliegvelden uitermate geschikt om te experimenteren met grensverleggende autonome vervoersoplossingen. Lohmann: “Je kent de parameters en je weet aan welke knoppen je kunt draaien. Demonstraties van wat er over jaren misschien mogelijk is zijn leuk, maar moeten besluitvormers niet op het verkeerde been zetten. We moeten zo snel mogelijk toe naar echt werkende applicaties op basis waarvan we generatie na generatie nieuwe technieken kunnen introduceren. Onze voorspelling is dat juist dit autonoom vervoer in de stad sneller dichterbij zal brengen.”