donderdag , 25 juli 2024
Malaysia-9M-MRO

Onderzoeksrapport Malaysia Airlines MH370 toont gemaakte fouten aan

Kuala Lumpur (Maleisië), 11 maart 2015 – Een jaar nadat de Boeing 777 van Malaysia Airlines MH370 met 239 mensen aan boord verdween, hebben Maleisische onderzoekers een eerste uitgebreid rapport gepubliceerd over de vlucht waarover wereldwijd zoveel speculaties de ronde deden.

Het 585 pagina’s tellende tussenrapport – dat op 8 maart jl. verschenen is – biedt opvallend weinig inzicht in de omstandigheden die samenhangen met de verdwijning, maar biedt daarentegen wel uitgebreide details over de grote verwarring en de vele misstappen door de verschillende overheidsinstanties tijdens de directe nasleep van het voorval.

Zo valt in het rapport ondermeer te lezen dat volgens de transcripten van de Vietnamese verkeersleiders men twintig minuten heeft gewacht om de verkeersleiding van Kuala Lumpur te informeren dat vlucht MH370 nog geen contact met hen had gemaakt. Volgens internationaal protocol had dit al na enkele minuten moeten gebeuren. Om het nog erger te maken trad er nog eens een vertraging van anderhalf uur op nadat Malaysia Airlines de verkeersleiding informeerde dat zij de Boeing 777 aan het volgen waren boven Cambodja. In werkelijkheid volgden zij een weergave (animatie) van de geplande route. Dit had tot gevolg dat pas uren nadat er voor het laatst contact was geweest met vlucht MH370 er een search & rescue actie op gang kwam.

Verder wordt in het onderzoeksrapport melding gemaakt van het feit dat onderhoudsrapporten aangeven dat de batterij van de flight data recorder (FDR) underwater locator beacon van de B777 in december 2012 vervangen had moeten worden. De oorzaak waarom de batterij niet was vervangen was een onjuiste computerupdate. Deze fout kwam pas aan het licht na het verdwijnen van vlucht MH370. Daarentegen was de batterij van de cockpit voice recorder (CVR) underwater locator beacon wel vervangen, zoals voorgeschreven.

Onderzoekers zijn van plan om in mei van dit jaar nogmaals een gebied van ongeveer 80 vierkante kilometer in het zuidelijk deel van Indische Oceaan af te zoeken. Sommige (regerings-)functionarissen, waaronder de Australische premier Tony Abbott, hebben inmiddels aangegeven dat de zoekacties vanaf dat moment teruggeschaald zullen worden.

Download het onderzoeksrapport: http://mh370.mot.gov.my/download/FactualInformation.pdf

N.B. De redactie van Vliegen in Nederland kiest ervoor om bij (vlieg)ongevallen alleen de feiten te rapporteren en zich te onthouden van speculaties omtrent de omstandigheden en/of mogelijke toedracht.

Voor verdere informatie verwijst zij naar de rapportage van de betrokken autoriteiten en instanties welke eventueel (na het verschijnen daarvan) door Vliegen in Nederland zal/kan worden gepubliceerd.