zaterdag , 18 mei 2024
‘Paleisrevolutie’ bij KLM?

‘Paleisrevolutie’ bij KLM?

Schiphol, 16 mei 2015 – ‘Paleisrevolutie’ bij KLM? Bij de KLM, een bedrijf waar stabiliteit en veiligheid altijd zo hoog in het vaandel hebben gestaan, rommelt het al enige tijd. Zo beleefden wij in oktober van 2014 het plotselinge vertrek van Camiel Eurlings als president-directeur en horen wij in het nieuws regelmatig over de strubbelingen in de samenwerking tussen KLM en Air France. En nu worden wij ‘onaangenaam verrast’ door geluiden over een mogelijke machtsgreep binnen de KLM top.

Hoewel er pas voor volgend jaar april een bestuurswissel op de agenda staat heeft de huidige voorzitter van de raad van commissarissen, Hans Smits, zichzelf afgelopen dinsdag naar voren geschoven als kandidaat voor de functie van vice-voorzitter van Air France KLM. De top van de KLM is hiermee nogal in verlegenheid gebracht. Er bestonden al wel plannen om Smits een plaats te bieden in het hoofdbestuur. Maar deze zelfstandige kandidaatstelling komt voor bestuursvoorzitter De Juniac als een volslagen verrassing.

In een reactie zei Steven Verhagen van de Vereniging Nederlandse Verkeervliegers; “Wat Smits allemaal aan het doen is, is mij onduidelijk. Maar hij komt naar buiten alsof hij de CEO van KLM is. Volgens mij is Pieter Elbers dat.” Een ander saillant detail is dat Smits’ maximale bestuurstermijn er volgend jaar op zit. Hiervoor zal ook nog een oplossing gevonden moeten worden.

Binnen KLM is de stap van Smits niet onomstreden. Een hoge dubbelfunctie voor Smits – die zowel bij KLM als bij de holding als toezichthouder zou opereren – zou wel eens ten koste kunnen gaan van de invloed van de uitvoerend bestuurder van KLM, Pieter Elbers.

Smits’ komst naar het moederbestuur zou de verhouding tussen ‘Parijs’ en ‘Amstelveen’ moeten verbeteren, omdat KLM de afgelopen maanden op ramkoers lag met de holding. Die wilde onder meer € 1 miljard uit de KLM-kas afromen. Maar aan het vicevoorzitterschap van de holding zit echter ook een risico, want vanaf dat moment heeft de voorzitter van KLM een dubbele pet op. In geval van een conflict, zoals een paar maanden geleden, kan het moeilijker worden om de zwaarbevochten zelfstandige koers van KLM te blijven verdedigen.

Door het plan van Smits wordt het Nederlandse smaldeel van de luchtvaartmaat-schappij wel erg afhankelijk van ‘de rechte rug’ en de deskundigheid van de voorzitter van de raad van commissarissen. Verhagen van de VNV: “We zijn er niet gerust op dat dit alles zich ontwikkelt op een manier die de positie van KLM helpt op lange termijn.”