maandag , 2 december 2024
Malaysia Airlines

Malaysia Airlines gaat op de schop

Kuala Lumpur (Maleisië), 26 mei 2015 – De financiële situatie bij Malaysia Airlines is inmiddels zo slecht dat alleen een rigoureuze aanpak nog redding kan bieden. Ongeveer een derde van de huidige 20.000 medewerkers zullen hun baan verliezen.

Oorzaken zijn o.a. de zware concurrentie van andere luchtvaartmaatschappijen uit het verre oosten, maar ook de verdwijning van vlucht MH370 en het neerschieten van vlucht MH17 boven Oost-Oekraïne, hebben de maatschappij in een versnelde neerwaartse economische spiraal gebracht.

Er is een nieuwe CEO – Christoph Müller – aangetrokken die orde op zaken moet gaan stellen. Müller is een doorgewinterde crisismanager die eerder al bij Air Lingus, Sabena en Lufthansa aan het roer stond. “Ik ben ingehuurd om de maatschappij volledig op commerciële voorwaarden te laten draaien en er is weinig ruimte voor fouten”, meldt Müller aan persbureau Reuters. “Het is geen voortzetting van de oude luchtvaartmaatschappij, alles is nieuw.”

Alle medewerkers van Malaysia krijgen binnenkort een ontslagbrief. Hierin staat of zij al dan niet opnieuw kunnen solliciteren. Het is duidelijk dat er bij een nieuwe indiensttreding ook nieuwe arbeidsvoorwaarden van toepassing zullen zijn. De transitie van Malaysia in een nieuwe luchtvaartmaatschappij wordt begeleid door PricewaterhouseCoopers.

De naam Malaysia Airlines verdwijnt geheel. De nieuw op te richten luchtvaartmaatschappij zal afgeslankt en met een totaal andere ‘look & feel’ in de markt worden ge(her)positioneerd. Verder probeert men twee Airbus A380’s te verkopen. De Airbus A330’s, Boeing 777-200’s en Boeing 737-800’s blijven deel uitmaken van de vloot.