donderdag , 12 december 2024

Peter Bakker privévlieger [interview]

In het dagelijks leven is Peter Bakker druk met zijn werk bij A-side Publishing BV, uitgever van de regionale krant ‘De Groene Venen’. Daarnaast is hij ook actief als accountmanager bij A-side Media BV, specialist op het gebied van websites, webshops, online applicaties, etc. En alsof dat nog niet genoeg is, is hij ook nog een soort van ’razende reporter’ voor de website petershotnews.nl. Hierop publiceert hij berichten en foto’s over ongelukken en branden uit de regio. Met zijn Canon EOS 5D Mk.2 met 28-300 mm. lens trekt hij er bij calamiteiten op uit. Peter: “Op de redactie wordt er een selectie van de foto’s gemaakt en een kleine toelichting bij ge- schreven. Daarna wordt alles zo snel mogelijk op de site geplaatst.”

Trusted Photographer van Google
“Een tijdje geleden hebben wij ons opgegeven voor een Google pro- ject, dat eigenlijk een uitbreiding van Google streetview is, genaamd Business View. Met streetview kunnen we – de naam zegt het al – virtueel door praktisch elke straat lopen. Maar nergens kan je naar binnen kijken, laat staan dat je een bepaald gebouw ‘binnen’ zou kun- nen lopen. In het kort komt het er op neer, dat er met een redelijke standaard camera met een 8,5 mm. 180 graden lens – die je zelf moet aanschaf- fen – foto’s gemaakt worden in een object, bijvoorbeeld een bedrijf, of een museum. Om vanuit één positie een 360 graden shot te krij- gen moet je 12 opnamen maken. Deze worden daarna – met behulp van speciale door Google gratis ter beschikking gestelde software – aan elkaar ‘gelijmd’. Het resultaat is dat de kijker nu virtueel panden binnen kan gaan en naadloos 360 graden beelden ziet.

Mooie voorbeelden van deze nieuwe techniek zijn de door ons gemaakte reportages bij Denim Air waar we bij een Fokker 100 en een Embrear 145 ‘naar binnen’ gegaan zijn. Of op vliegveld Hilversum waar je nu virtueel door de vliegschool (VSH) kunt lopen en in alle cockpits van de kisten kunt rondkijken. Voor bedrijven is dit weer een interessante tool om bijvoorbeeld bezoekers virtueel een rondleiding te kunnen geven. Maar er zijn tal- loze andere toepassingen denkbaar. Bovendien zijn de kosten door de korte productietijd relatief laag.”

Vliegen
Peter zit op een zondagochtend thuis op de bank naar een tv-pro- gramma over vliegen te kijken op Discovery Channel. Aline (zijn echt- genote) is niet thuis. Zij werkt in de verpleging en heeft dienst. Het is mooi weer en hij denkt: “Kom, ik rijd even naar vliegveld Hilversum.” Het is 2009 en deze rit zal ’ernstige’ gevolgen voor hem hebben. Op het vliegveld aangekomen be- sluit hij om gewoon bij Vliegschool Hilversum (VSH) naar binnen te stappen en te vragen hoe dat alle- maal nou in zijn werk gaat: vliegles- sen, brevet halen en zo. Peter: “Ik werd hartelijk ontvangen en ieder- een was erg behulpzaam. Een van de instructeurs stelt voor om een proefles te doen. Er staat ‘toeval- lig’ een kist (een Italiaanse Tecnam P2002-JF) klaar. Voor ik het weet zit ik en sta ik met draaiende motor en een kloppend hart aan de kop van de baan. Een uurtje later ben ik te- rug. Maar het duurt nog even voor- dat ik echt ‘geland’ ben. Tja, en dan ben je de klos. (Noot redactie: Peter gebruikt hier een andere woord).

Voor ik het weet zit ik en sta ik met draaiende motor en een kloppend hart aan de kop van de baan.
Een uurtje later ben ik terug. Maar het duurt nog even voordat ik echt ’geland’ ben.

Vanaf dat moment ben ik iedere zondag op het vliegveld te vinden. Na ongeveer 10 uur ben ik solo en na 52,5 uur slaag ik voor mijn praktijkexamen (theorie had ik al daarvoor gehaald) en heb ik mijn PPL op zak. Ik ben apetrots.”

Toen hij eenmaal aan het vliegen was, heeft Peter toch nog eens gekeken of het mogelijk was om alsnog een opleiding tot beroeps- vlieger te volgen. Maar inmiddels lagen de banen niet meer voor het oprapen, dus de risico’s waren aanmerkelijk groter. Daar kwam nog bij dat zijn persoonlijke om- standigheden – een goedlopend eigen bedrijf, een echtgenote en een kind – een belangrijke rol speelden. “Achteraf ben ik blij, dat ik het niet doorgezet heb. Ik heb veel om dankbaar voor te zijn en dat ben ik ook echt. Maar soms…”, zegt hij met een glimlach.

Hoogvliegers
Peter wil anderen graag deelge- noot maken van de schoonheid van vliegen en het plezier dat hij daaraan beleeft. Dit heeft een nog diepere betekenis gekregen toen hij zich als vrijwilliger ging inzet- ten voor de Stichting Hoogvlie- gers. Deze stichting laat zieke of gehandicapte kinderen (van 6 tot en met 17 jaar) een onvergetelijk avontuur beleven: zelf een vlieg- tuig besturen! “Om te zien welk e ect dit op die kinderen heeft, hoef je alleen maar de fotoverslagen op de site van de Hoogvliegers te bekijken. Het plezier spat er vanaf. Zeker, nu ik zelf kinderen, heb heeft dit voor mij nog meer betekenis gekregen.”

Ik vind het leuk om te kijken of – in de buurt van waar wij op dat moment op vakantie zijn – er iets te vliegen valt.
Gewoon een veldje met een vliegschool opzoeken.

Om als vrijwilliger piloot te wor- den bij de Stichting Hoogvliegers, moet je aan een aantal eisen vol- doen. Zo moet je minimaal over een PPL beschikken en geldt er een ervaringseis van 150 uur als pilot-in-command (PIC), na het be- halen van het brevet. Voor piloten met een CPL of ATPL geldt een ge- reduceerde ervaringseis van 50 uur als PIC in een general aviation (GA) omgeving. Het uitvoeren van de vluchten ge- schiedt belangeloos. Wel mogen de brandstofkosten en landings- gelden gedeclareerd worden, tot een maximum van € 80 per vlucht.

Vakantie
“Ik vind het leuk om te kijken of – in de buurt van waar wij op dat moment op vakantie zijn – er iets te vliegen valt. Gewoon een veldje met een vliegschool opzoeken. Maar soms komt het ook voor dat ik vanaf een internationaal vlieg- veld vlieg, zoals bijvoorbeeld op Rhodos. Dat bereid ik wel een beetje voor, door vooraf even con- tact te leggen. Er valt dan meestal wel een kist en een instructeur te regelen. Op die manier heb ik onder andere op de volgende locaties gevlogen;” Rhodos – Rhodes Aeroclub. Van het internationale vliegveld van Rhodos naar vliegveld Kassos. Vervolgens naar Karpathos en daarna weer terug naar Rhodos (aardig stukje over zee). Je kunt hier gewoon je vliegplan bij de luchtverkeersleiding indienen en de route nog even met ze doornemen. Ondenkbaar in Nederland!

Florida
Vanaf Punta Gorda naar Fort Myers Page Field gevlogen voor een touch-and-go. Daarna naar Pine Shadow Airpark, een private airstrip waar mijn instructeur toevallig woonde. Gewoon tussen de auto’s en de huizen door taxiën en lekker even rondkijken. Vervolgens weer de startbaan opgezocht voor een take-o , terug naar Punta Gorda. Instructeur was Chris Mitchell.

Curaçao
Opnieuw een internatio- naal vliegveld. Deze keer van Cura- cao. Lokaal rondje rond het eiland en natuurlijk even over ons hotel en het strand gevlogen. Peter besluit met; “Wat mij tijdens deze vluchtjes vooral is opgevallen, is dat ik nooit een vliegbrevet en/of medical heb moeten laten zien. Het is een beetje vreemd dat men er blijkbaar maar vanuit gaat – dat als je mailt of belt dat je wilt vliegen – dat je een PPL hebt, tóch? En je logboek wordt ook nog eens netjes afgetekend.”