woensdag , 29 mei 2024

SITA spreidt vleugels uit naar wereld van ‘mixed reality’ voor luchtvervoersindustrie

Brussel, 23 mei 2017 – Een nieuwe wereld waarin virtual reality zich mengt met realiteit begint zich te ontvouwen. Dit biedt mogelijkheden voor het luchtvervoer. SITA Lab, de onderzoekstak van SITA, onderzoekt het potentieel van deze ‘mixed reality’ voor vliegmaatschappijen en vliegvelden. Tijdens de SITA IT Summit in Brussel toonde het bedrijf de eerste resultaten van een onderzoek met de Microsoft HoloLens op Helsinki Airport. 

HoloLens is de eerste zelfstandige holografische computer ter wereld en deze stelt gebruikers in staat om te communiceren via digitale content in combinatie met hologrammen. Het maakt versmelting tussen de fysieke en digitale wereld mogelijk op manieren die voorheen onmogelijk waren. HoloLens draait op Windows 10. SITA werkte samen met Helsinki Airport om een ‘mixed reality’ omgeving te creëren van het airport operational control center (AOCC).

Voor dit project gebruikte SITA een feed van SITA’s Day of Operations-technologie, die het vliegveld normaal gesproken ook gebruikt. Door het dragen van de HoloLens ontstaat er een nieuwe manier om de operationele gegevens van de luchthaven te communiceren en visualiseren. Het gaat hierbij om vlieg- en passagiersbewegingen en retailanalyses. Door de HoloLens te dragen, zien de operators een combinatie van verschillende schermen en een 3D view van het vliegveld. Daardoor kunnen zij direct de samenhang zien tussen de gebeurtenissen op de data dashboards en het real-time model van de luchthaven.

Deze nieuwe manier om naar de wereld te kijken, kan nieuwe inzichten geven in hoe het vliegveld functioneert. HoloLens biedt ook de mogelijkheid om toegang te krijgen tot de AOCC-omgeving vanaf elke locatie, zodat deskundigen ook op afstand kunnen meekijken en meedenken over alle mogelijke situaties.

Jim Peters, SITA CTO en hoofd van SITA Lab: “Mixed reality combineert augmented met virtual reality. Dit is meer dan alleen een nieuwe interface. Het is een nieuwe manier om naar de wereld te kijken en dingen te doen. Het combineert digitale en fysieke gegevens. Ons recente onderzoek toont aan dat er potentiële toepassingen zijn voor luchtvaartmaatschappijen en luchthavens. Niet alleen voor operations, maar ook voor onderhoud en training. We moeten nu gaan leren hoe we kunnen communiceren in deze nieuwe omgeving. Net zoals bij de overgang van computers naar smartphones en spraakherkenning, kunnen we nu weer een stap verder zetten en voorbij het scherm gaan.”

Greg Jones, MD, Worldwide Hospitality & Travel, Microsoft Corporation: “HoloLens wordt intussen gebruikt in verschillende ondernemingen, van gezondheidszorg tot engineering. SITA’s project is een voorbeeld van hoe de mogelijkheden van de HoloLens kunnen worden benut om de complexiteit van data en het nemen van beslissingen te managen op een vliegveld. Het toont aan dat deze nieuwe technologie kan worden aangewend voor de luchtvaartindustrie en waarde kan toevoegen in uiteenlopende situaties van training tot complex operationeel beheer.”

Het SITA Lab is aangesloten op meerdere gegevensbronnen van de luchthaven van Helsinki, om zo het unieke overzicht van de voortdurend veranderende situaties gedurende de dag weer te geven. Het totaaloverzicht omvatte de real-time locatie van de passagiers, evenals historische cijfers over bezettingsgraad. Daarnaast werden ook de posities van de vliegtuigen hierin meegenomen, net als informatie over de gates, vluchtstatus, wachttijden bij security en de tijd die werd doorgebracht bij de winkels op het vliegveld.

Eero Knuutila, Head of Service Development, Helsinki Airport: “Dit innovatieve project samen met SITA Lab is van enorme waarde voor het team op het luchthaven. Het heeft onze ogen geopend voor de mogelijkheid om ‘mixed reality’ in te zetten om de gehele operatie op de luchthaven te verbeteren. Het is spannend en opwindend om de eerste te zijn die op het gebied van deze opkomende innovatieve technologie samenwerkt met SITA.”

De onderzoeksresultaten van SITA tonen ook aan dat mensen bij het gebruik van ‘mixed reality’ niet gedesoriënteerd raken of misselijk worden, zoals vaak bij virtual reality wel het geval is. Het gebruik van HoloLens is eenvoudig aan te leren, de batterij heeft een lange levensduur en het apparaat kent geen problemen met oververhitting.

Peters: “Het gebruik van ‘mixed reality’ geeft de gebruiker in alle opzichten een goede ervaring, doordat hij zowel aanwezig is in de virtuele als in de echte wereld. Ook voor oefeningen in scenarioplanning kan HoloLens heel nuttig zijn. Meerdere mensen kunnen dan gelijktijdig met hetzelfde virtuele scherm communiceren.”

SITA is enthousiast over al het potentieel van de technologie, maar wijst er wel op dat het gebruik en de toepassingen hiervan nog aan het begin staan. Voordat het echt bedrijfsmatig in gebruik kan worden genomen op vliegvelden, moeten eerst uitdagingen op het gebied van gewicht, grootte en levensduur worden opgelost.