maandag , 2 december 2024

Tecnam P2012 STOL ontvangt EASA certificering

Vandaag heeft Tecnam aangekondigd dat de P2012 STOL een EASA-certificering heeft ontvangen voor steep approaches tot 10°. Deze mijlpaal is een belangrijke erkenning van het ontwerp van de P2012 en vergroot de operationele mogelijkheden van het vliegtuig aanzienlijk.

P2012 STOL: ontworpen voor kortere landingsbanen

Het P2012 STOL-vliegtuig is speciaal ontworpen voor korte start- en landingsoperaties. Het toestel is geschikt voor gebruik op vliegvelden en landingsbanen met extreem korte start- en landingsbanen en operationele beperkingen. Francesco Sferra, Tecnam P2012 – Special Mission Platforms Sales & Business Development Manager, verklaarde: “Met zijn indrukwekkende prestaties op korte banen en nu de 10-graden naderingscertificering, is er geen ontoegankelijke landingsbaan meer voor de nieuwste P2012 STOL.”

Het vliegtuig

De P2012 STOL is het enige tweemotorige vliegtuig met Short Take-Off and Landing-capaciteiten dat voldoet aan de nieuwste certificeringsamendementen. Het biedt een maximaal bruto gewicht van 3680 kg met een nuttige lading van 1191 kg. Het moderne ontwerp omvat een ruime en comfortabele cabine met 11 zitplaatsen. De cabine heeft een brede enkele toegangsdeur en een centrale gang. Elke passagier heeft een eigen raam, dual USB-poorten, cabine airconditioning, individuele luchtinlaten, leeslampjes, opbergvakken en houders voor kopjes en mobiele telefoons.

Flexibele inzetbaarheid

Het interieurontwerp en het uitstekende uitzicht door de “high wing” configuratie bieden een unieke vliegervaring naar afgelegen STOL-bestemmingen. De multifunctionele mogelijkheden van het vliegtuig maken het mogelijk om de configuratie binnen enkele minuten te wijzigen van passagiersvervoer naar vracht, combi of luchtambulance. Dit biedt hulpverlening en ondersteuning aan gemeenschappen wereldwijd.

Moderne cockpit en veiligheid

De missie-uitvoering en de verhoging van de vliegveiligheid worden verbeterd door een moderne cockpit met de nieuwste technologieën, waaronder standaard de geavanceerde G1000 NXi avionic systeem, GFC700 autopilot en ADS-B IN/OUT. Een actieve en verbonden vluchtdek (Bluetooth, flight stream, Iridium) en een scala aan moderne hulpmiddelen (Wx radar, storm scope, inset map, Synthetic Vision™) verminderen de werkdruk en vermoeidheid, terwijl de missie veiligheid en effectiviteit toeneemt. De P2012 STOL biedt daarnaast een 34% bredere cabine, 24% grotere beenruimte, 188% hogere bagagegewichtstoelage en 303% betere bagagevolume in vergelijking met concurrenten, allemaal in overeenstemming met de nieuwste certificeringsnormen.