vrijdag , 26 april 2024

AIS Flight Academy breidt uit met Boeing 737 simulator

Je moet als vliegschool groot durven denken

Een simcenter, een eigen onderhoudsbedrijf en zelfs een luchtvaartmaatschappij. AIS op Lelystad Airport heeft het allemaal. Als leerling vlieger kom je bij AIS Flight Academy in contact met alle facetten van de kleine en de grote luchtvaart. En dat blijkt te werken. In een moeilijke markt voor vliegers, weet AIS Flight Academy het hoofd nog altijd boven water te houden. Ze doen er zelfs een schepje bovenop en breiden hun opleidingsfaciliteiten uit door de aanschaf van een full motion Boeing 737 simulator.

Samen met zijn broer Martin, richt Arend van der Meer in 2005 de AIS Flight Academy op. Arend: “Het is een moeilijke tijd voor aspirant vliegers, dus moet je als vliegschool creatief zijn om studenten goed in de markt te kunnen zetten. Dat betekent concreet dat ze vlieguren moeten maken. We adverteren met: ‘Een vliegende start van je carrière’. En dat maken we waar. In combinatie met AIS Airlines hebben we een uniek concept in handen. Wij kunnen de kansen op de markt nu verder vergroten met de ingebruikname van onze Level-D gecertificeerde full-motion Boeing 737 simulator.”

Het is een moeilijke tijd voor aspirant vliegers en dus moet je als vliegschool creatief zijn
om studenten goed in de markt te kunnen zetten.

Eigen airline
De oprichting van AIS Airlines volgt in 2009. Het concept: een eigen luchtvaartmaatschappij waar uitsluitend First Officers van AIS Flight Academy werkzaam zijn. “We hebben daarmee een stap gezet om een betere doorstroming vanuit onze opleiding te realiseren”, legt Arend uit. Studenten die hun op- leiding bij AIS Flight Academy succesvol afronden én slagen voor hun grading bij AIS Airlines, worden aangenomen als First Officer. Ze krijgen daarmee direct een baan in de grote luchtvaart mét een marktcon- form salaris.”

Vlieguren
AIS Airlines beschikt over acht vliegtuigen van het type British Aerospace Jetstream 32. Een tweemo- torig turbopropvliegtuig dat ruimte biedt aan 19 passagiers. “Het is het kleinste vliegtuig in de grote luchtvaart, maar dat biedt juist mogelijkheden”, legt Arend uit. “We vliegen relatief korte lijndiensten in Scandinavië, Duitsland en Engeland. First Officers kunnen hierop dus veel starts en landingen maken. Bovendien leren ze met zeer wisselende weersom- standigheden om te gaan. Hierdoor bouw je bij AIS Airlines, als First Officer, dus zeer waardevolle vlieguren (lees: ervaring) op.” Dat de constructie Flight Academy/Airline inderdaad werkt, is de afgelopen jaren ook wel gebleken. Studenten van AIS stroom- den onder andere door naar Germania, Cathay Pacific en Eastern Airways.

AIS 737 sim level DBoeing 737 simulator
Hoewel de Jetstream dus duide- lijk zijn diensten bewijst voor de Flight Academy, blijft het idee van een ‘grote jet’ kriebelen bij de gebroeders Van der Meer. Arend: “Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Iedere (beroeps) piloot droomt er uiteindelijk van om op een grote jet te vliegen, toch? Dus, toen we er lucht van kregen dat de KLM de Boeing 737 simulator wilde verkopen, hoef- den we niet lang na te denken. Immers, je moet als vliegschool groot durven denken.”

De simulator werd gedemonteerd en samen met een team van de KLM opnieuw opgebouwd in de hangaar van de vliegschool. “Dat had nog heel wat voeten in de aarde. We hebben onze stroom- toevoer aangepast, de dakcon- structie verhoogd en de beton- vloer versterkt. Ook is ons sim- center uitgebreid om ruimte te bieden aan de computer- en machinekamers. Daarnaast zijn er afzonderlijke briefingruimtes bij gekomen.”

Netwerken
De B737 simulator is niet de eerste full motion simulator voor AIS. In 2012 nam de vliegschool al een dergelijke simulator – maar dan voor de Jetstream – in gebruik. Van der Meer: “Omdat onze Jetstream simulator de enige EASA- gecertificeerde simulator ter wereld is, komen vliegers vanuit de hele wereld naar Lelystad om hun brevet geldig te houden. En dat is weer gunstig voor de doorstroming van onze studen- ten. Operators zien dat wij onze zaakjes goed op orde hebben en nemen daarom studenten van onze opleiding aan. We denken dat de 737 simulator een soortgelijke werking zal hebben.”

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Iedere (beroeps)piloot droomt er uiteindelijk van
om op een grote jet te vliegen.

Type rating 737
“Op korte termijn heeft AIS Airlines nog geen plannen om de vloot uit te brei- den met een Boeing 737. Maar wat in het vat zit verzuurt niet”, voegt Arend daar snel aan toe. Toch biedt de 737 simulator nu al volop mogelijkheden voor de vliegopleiding. “Studenten kun- nen er straks voor kiezen om hun Multi Crew Cooperation (MCC) op de Boeing 737 te doen, of bijvoorbeeld aanslui- tend een Jet Orientation Course te vol- gen. En uiteraard is er ook de mogelijk- heid om een Type Rating Boeing 737 te halen. De simulator is geschikt voor zo- wel de ‘Classic’ 737 trainingen als voor de ‘Next Generation’. Na het voltooien van deze training, ben je in het bezit van de type rating voor de 737-300 tot en met de 900 series. Voor studenten die zich meer op de jet-markt willen richten biedt dat volop kansen.”

AIS 737 sim