dinsdag , 19 maart 2024

KLM en BCG brengen een unieke reeks Artificial Intelligence oplossingen voor de luchtvaart op de markt

KLM en The Boston Consulting Group (BCG) gaan een unieke samenwerking aan. Dit partnerschip is gericht op het verbeteren van wereldwijde luchtvaartactiviteiten door het aanjagen van groei, het versnellen van innovatie en het stroomlijnen van allerlei activiteiten die komen kijken bij het uitvoeren van vluchten. Doel hiervan is te kunnen voldoen aan de vraag van klanten wereldwijd.

Deze samenwerking is de eerste keer dat een toonaangevend luchtvaartbedrijf de handen ineenslaat met een gerenommeerd adviesbureau om een nieuwe dienst op de markt te zetten: een gezamenlijk ontwikkeld systeem op basis van kunstmatige intelligentie met geïntegreerde en bewezen maatwerk oplossingen.

De afgelopen 18 maanden hebben KLM en BCG de krachten gebundeld vanuit de gemeenschappelijke overtuiging dat de operatie rondom het uitvoeren van vluchten als een kostenplaats met een zuiver uitvoerende rol inmiddels tot het verleden behoort. In een omgeving die steeds complexer en drukker wordt, biedt een solide operatie in toenemende mate een concurrentievoordeel. KLM heeft de ambitie om hierin voorop te blijven lopen.

In dit KLM-BCG partnership zijn teams ingezet met medewerkers van KLM Operations Decision Support en eerstelijnsmedewerkers uit de operatie, samen met de luchtvaart consultants van BCG en leden van BCG Gamma (een onderdeel gespecialiseerd in Artificial Intelligence & Advanced Analytics met ruim 450 data scientists, data ingenieurs en software ontwikkelaars). Deze samenwerking heeft een state-of-the-art-oplossing tot stand gebracht op basis van kunstmatige intelligentie, machine learning en geavanceerde optimalisatie, die alle elementen van het uitvoeren van een operatie bestrijkt.

Deze tools ondersteunen luchtvaartmaatschappijen bij het nemen van de meest complexe beslissingen over hun vloot, bemanning, gronddiensten en netwerken. De focus ligt hierbij op het afbreken van de silo’s tussen deze afdelingen, of het hier nu gaat om strategische langetermijnvragen of om een verbetering van disruption management op de dag zelf. Dit vergt een diepgaand inzicht in en optimalisering van de wisselwerking tussen kosten, operationele prestaties, klanttevredenheid en werknemersbetrokkenheid. De eerste reeks oplossingen wordt al met succes toegepast bij KLM. En nu zijn KLM en BCG gereed om deze service gezamenlijk op de markt te brengen in de wereldwijde luchtvaartindustrie.

Links:
– www.klm.com
www.bcg.com