PocketFMS belooft EasyVFR

PocketFMS belooft EasyVFR. Time flies when you’re having fun, zeggen de Engelsen. Dat ontdekten ook Marcel Knol en Rob Weijers van PocketFMS. Het inmiddels wereldwijd gebruikte navigatie-systeem voor uw smartphone bestaat tien jaar en is in een volledig nieuw jasje gegoten. “Uiteindelijk is ons doel het vliegen veiliger, makkelijker – en dus leuker te maken.”

Knol en Weijers begonnen in 2003 met de app PocketFMS, die toen nog draaide op TomTom’s en Windows platforms. Inmiddels vormen Android (Google) en iOS (Apple) de belangrijkste gebruiksplatformen, en met de explosieve groei van de smartphone-markt groeide PocketFMS mee. De enorme groei bracht echter ook de vraag om diverse producten mee. De nieuwste toevoeging aan het portfolio – EasyVFR by PocketFMS bundelt alle kennis en kunde van de afgelopen jaren in een modern platform voor flightplanning en navigatie. Weijers: “EasyVFR vervangt het ‘oude’ PocketFMS, ook omdat we wegens de diverse producten die we aanbieden van PocketFMS een merknaam willen maken.” De omschakeling naar EasyVFR is echter veel meer dan een naamsverandering. “We willen diverse zaken ook echt Easy maken. Het maken van een vluchtplan en het inzien van de NOTAMs en de laatste weerberichten zijn daarbij speerpunten.”

pcketfms002In gebruik is meteen te zien wat de heren bedoelen. Zo is de nieuwe app in staat om automatisch een vluchtplan op te stellen. De gebruiker voert vertrek- en aankomstluchthaven in, en vinkt daarbij aan welke airspaces en welke terrein-omstandigheden hij of zij liever niet tegenkomt. Volledig automatisch zoekt het programma dan naar de meest efficiënte route. Geeft daarbij ook meteen een ETA en de diverse leg afstanden. De voor het tijdstip geldende NOTAM’s, METARs en TAFs kunnen met twee klikken naar voren worden gehaald. Het plannen van een vlucht wordt zo een kwestie van minuten. Uiteraard zullen sommigen onder ons nog steeds het vluchtplan met potlood op de kaart tekenen en nalopen, maar met EasyVFR kunnen we dan in ieder geval binnen enkele seconden inzien of het vandaag überhaupt zin heeft uit bed te komen en naar de kaarten te grijpen, en zoja – hoelaat.

EasyVFR is beschikbaar voor alle iPhones, iPads en Android telefoons en tablets. Knol: “Zelfs op de meest goedkope android-tablets die voor honderd euro in China kunnen worden besteld draait de app prima. Het hoeft dus allemaal helemaal niet veel te kosten.” Daarover gesproken, EasyVFR is geen eenmalige aanschaf zo legt Weijers uit. “We bieden EasyVFR aan als jaarabonnement voor nog geen zeventig euro per jaar. Daarbij krijgt de gebruiker elke maand de nieuwste data aangeboden en bijna 24/7 ondersteuning.”

2013-02, P&P-maart-april_2013_voor magazine.pdfSlaat het concept aan? Wijers: “Inmiddels hebben wij duizenden zeer actieve gebruikers wereldwijd, en die zijn onverdeeld enthousiast. Overigens leveren zij vaak zelf ook een bijdrage door bijvoorbeeld de kaarten up-to-date te houden.” Dat zijn er namelijk nogal wat, zo vertelt Knol: “Van het overgrote deel van de bewoonde wereld hebben wij zeer gedetailleerde kaarten met airspace data en obstakels.” Zo zijn geheel Noord-Amerika, Europa, Australië en een gedeelte van Afrika in beeld gebracht. Dat gaat echter niet van zelf: “Om betrouwbare kaarten te kunnen bieden hebben we lokale gebruikers nodig die een actieve bijdrage willen leveren. Wanneer iemand regelmatig bugreports aanlevert en een constructieve bijdrage lijkt te kunnen leveren hengelen we die persoon binnen.” aldus Weijers. Daarnaast moet er heldere officiële documentatie voor handen zijn, en moet er ook iemand zijn die deze kan verwerken zo vertelt Knol verder.

De lokale gebruikers zijn echter niet de enige bron van informatie. Knol: “Uiteraard zorgen we met het hele team wereldwijd dat eens per 28 dagen de laatste veranderingen uit de AIP’s worden ingevoerd. We zijn dus een stuk actueler dan de bekende vliegkaart die elk voorjaar in Nederland wordt uitgebracht.”

easyvfr-featuresheet_700Betekent dat we als vliegers met EasyVFR aan boord voldoen aan de door de ILenT gestelde eisen? “Feitelijk wel!” beweert Knol. “In de regelgeving wordt gezegd dat er een bijgewerkte vliegkaart aan boord moet zijn. Ik heb nog nooit iemand gezien die met potlood de laatste parajump-lokaties op z’n kaart tekende, maar dat doen wij dus wél. Onze kaarten zijn altijd bijgewerkt en voldoen dus aan die eis.” vult Weijers aan. “Toch zou ik de papieren kaart altijd in de tas hebben, al was het maar om de discussie bij een eventuele controle uit de weg te gaan. Vliegen moet immers leuk en ontspannen blijven.”

Links:
– http://www.pocketfms.com